Wednesday 27 July 2011

Wednesday

Idag har jag inte haft några klasser men försökt plugga lite själv. Det är en del att läsa. Och det är minst sagt förvirrat att läsa 4 kurser parallellt med olika böcker. Särskilt när ämnena går in i varandra ganska mycket. Upplägget på plugget är att man har en lecture (föreläsning) varje vecka och en tutorial (seminarium), ibland har man tut varannan vecka. Jag har lyckats plocka ihop ett ganska bra schema, har bara skola på tisdagar och torsdagar, alltså ALLTID långhelg. Känns väldigt bra. Men som sagt, måste få in en bra studieteknik för att ha koll på alla olika moment i de olika kurserna. Har köpt mappar i olika färger och jag skriver ut allt -  föreläsningar och kursplaner. Allt är så himla bra organiserat här. Varje kurs har en "Course Profile" som  finns tillgänglig på portalen innan kurserna börjar. Den bör man skriva ut och där finns all information man vill ha om kursen. Datum för examinatoner, moment, läshänvisningar för varje vecka, bedömningskriterier och kontaktuppgifter till lärare. Helt fantastiskt! Man vet exakt hur många procent varje examination är värd och vilken typ av examination det är. Det verkar som att jag har en stor tenta i varje kurs i slutet av terminen. 40% vardera. Sen tillkommer lite essays, grupparbeten, case analysis och småtentor under terminen. Det kommer bli några pluggiga månader. Men det är jag inställd på. Förmodligen också mycket intressanta och givande. Läraren i CSR som vi hade igår verkar riktigt kunnig. Han har jobbat 30 i branschen på massa stora företag, ingen inbiten akademiker vilken kan vara ganska skönt. Han drog ett exempel på en etisk fråga, handlade om Ford. Alla kanske känner till detta men det gjorde inte jag. Det hade visat sig vara fel på några av deras tillverkade bilar vilket ledde till att de exploderade och folk dog (!) Företaget hade två val, att åtgärda felen eller att låta det vara. De räknade på kostnaderna på att reparera respektive betala skadestånd för folks död och tog därefter ett medvetet beslut att INTE åtgärda felen, för det hade blivit dyrare. Sånt här är ju fruktansvärt att det händer. Och sjukt intressant att diskutera. 

Business Ethics och morgonkaffe.

Business Ethics och lunch.

Toan på library.

Under o-week anmälde jag mig till ett mentorsprogram och hade min första träff med min mentor idag,  hon är född 91 och pluggar också business som jag, vi har tydligen samma kurs imorgon också. Det är jag och en finsk tjej som "delar på" mentorn. Tanken är att vi tre ska ses en gång i veckan och mentorn ska hjälpa oss med alla slags akademiska och praktiska saker som vi behöver. För min del känner jag väl mig inte så osäker på universitetsstudier i stort. Men hur man använder universitetets alla resurser och hur man förväntas skriva essays osv. För det är sjukt mycket mer strikta regler kring sånt här jämfört med Sverige. Även referencing är väldigt viktigt. Känns bra att ha tillgång till henne.

Ja och så ska jag ju flytta! Just nu väntar jag bara på att någon ska vilja ha mitt rum, det har varit två här idag och kollat som ska höra av sig. Det är ägaren som sköter allt så jag behöver inte göra någonting. Betalar för tillfället dubbla hyror för jag har två veckor kvar på mitt "kontrakt" här som jag redan betalat, och så var jag ju tvungen att pytsa in pengar i den nya. Men vi har löst det så att en kompis till tyskarna bor i mitt rum så länge och betalar 20 dollar/dag till mig. Han letar boende och har annars bott på hostel. Mina blivande roomies har hur många tyska vänner som helst som ville flytta in, men de var hårda med att de ville ha nån internationell så man pratar engelska. Och det är ju bra för mig också. Förutom "Ve get es dir" så kan jag ingen tyska så det blir engelska 24/7. Flyttar förhoppningsvis i helgen men vi får se. Ser fram emot att bo i ett FINT område med beachen runt hörnet :) Igår kväll var jag där på lite inflyttnings-BBQ på uteplatsen vid poolen, köpte bubbel och chips och skålade med massa sköna människor, mest tyskar men några svenskar också.

Mitt blivande rum. Som ni ser har jag en extrasäng, så det är bara att komma o hälsa på ;)


Nya huset.

2 minuters promenad så hamnar jag här :)
= Main Beach.


Tänker inte hamna i nån lyxfälla här inte. Bäst att ha koll på dollarna.
(Henke lär bli impad)

Lyssnar på Robyn och ska snart krypa ner i sängen med "International Human Resources". Min förkylning har inte gett sig helt, har fortfarande jobbig hosta och lite ont i halsen. Vill ju börja träna! Hoppas en tidig kväll och bra sömn ska ta mig ett steg närmare friskhet. 

Observartioner: 

Alla toalettdörrar går inåt. Vilket betyder att när man smidig som en räv ska knö sig in på toaletten får passa sig så inte jacka och väska doppas i toaletten.

Australiensarna sköljer inte disken. Och diskar ABSOLUT inte under rinnande vatten. Ja, de är allmänt energi- och resursmedvetna här. (Jag ser och lär)

BBQ betyder olika slags kött och korv som grillas och till detta formbröd. Alltså varken hamburgerbröd eller korvbröd.

Vattnet i kranen smakar som en hel simbassäng. Klor alltså. (Men man vänjer sig)



1 comment:

  1. underbart kompis! älskar förresten hur endast nöjes-kuvertet har fått svenskt ord i din budget, hoppas du finner och tar dig tid att nyttja innehållet! och nya boendet ser ju marvelous ut, det blir nog toppen. idag har karin o jag varit och badat och grillat efter jobbet och vattnet var faktiskt riktigt skönt, men din strand ser fin ut den med, får prova i oktober! :)

    ReplyDelete