Saturday 2 July 2011

Bryssel!


Insåg rätt snabbt att Bryssels flygplats inte var alltför upphetsande att spendera åtta timmar på. Så jag gick mot EXIT, köpte en tågbiljett och hoppade på tåget in till Centrum. Folk pratar roligt och konstigt här. Den där flamländskan. Så himla coolt. Låter ju som en blandning av isländska, norska, tyska och lite franska. Alltså Bryssel är så himla fint! Hade en karta med såg inga gatunamn, gick på känsla och hittade direkt till mysiga gator med massa caféer, butiker och chokladaffärer. Satte mig på ett (turistfälle)café på ett torg, omringad av vackra palatsliknande byggnader. Och jag insåg att våfflor måste vara det typiskt belgiska, och även caféets specialitét (det enda på menyn)varpå jag beställde in en sådan. Den med mest grejer på. Glass, grädde, chokladsås. Och en god kaffe till det. Solen i ögonen, folkmyller runt omkring på torget och världens godaste våffla! Är så himla glad att jag trotsade min mors oro och åkte in till staden.

Nu har ju inte jag sett så mycket av Bryssel men det jag sett är lite som en blandning av Östberlin, Barcelona och Notting Hill i London. Mysigt och gammalt!

Fotat men har ingen sladd så ni får se bilder senare...
Nu ska jag snart bege mig till ett ställe som hette Eko någonting, såg fräscht ut med massa sallader och fairtrade-grejer. Tänkte köpa med mig mat till flygplatsen. Snart nästa flight mot Abu Dhabi.  Resan hit gick för övrigt mycket bra, jag hade tydligen FLEX-biljett vilket i princip innebar business class. Gratis mat och dryck, längst fram i planet. Jag med min ryggsäck och några business-snubbar i kostym..
Och på tal om ryggsäck. Bredvid mig på caféet satt en amerikansk gubbe 50 år och hans belgiska unga ragg på 25. Hon såg när jag slog mig ner och frågade honom om han brukade resa med ryggsäck. Som en backpacker. Han skrattade hånfullt och sa att han brukar kalla dom "badpackers". Fjant.

So long!

No comments:

Post a Comment