Thursday 7 July 2011

Home alone

Tidig morgon i Sverige. Tre och lunchdags i Brisbane. Jag har en ensamdag, precis tagit en walk och käkat god lunch i form av rester i kylen, chili con carne a la Gabi, kokad i kanske 10 timmar! Bra grejer. Olivia är på BBQ hos sin kompis Dave som vi var ute med igår, jag kände att jag behövde a break, ett andningshål, och valde att chilla hemma istället. 



Alltså jag trodde att jag var pedant, eller i alla fall väldigt ordningsam, men i det här hemmet känner jag mig som en slarver. Var sak har sin plats, kan man säga. Mina solglasögon bor inte på soffbordet, men de hamnar där rätt ofta. Och plockas bort av husets ägare. Det vita golvet blänker likt marmor och underhålls frekvent med en supermopp, jag går och plockar upp (mina) mörka hårstrån överallt och skäms för att jag stökar ner, det är liksom ganska uppenbart vem de kommer ifrån :) Jag trippar runt i detta palatsliknande hem och känner mig lyxigt lottad. Och får lite perspektiv på mina egna städrutiner, är jag kanske inte så "renlig" som jag trott mig vara? Haha.

Som det ser ut nu så stannar jag här helgen ut, det är massa partying going on och jag hänger med i Olivias planer. Det verkar bli tjejkväll här, blir nog trevligt! Sen på måndag troligtvis flyttar jag till mitt hus i Gold Coast.

Igår var vi som sagt ute för ett par drinkar med Dave, en kompis till Olivia som hon inte hade träffat på 7 år. Jag blev ju lite tredje hjulet förstås, de hade ju en del att catcha up. Förstod snabbt att kvällen skulle bli hårdare än "ett par drinkar", det var ett jäkla tempo på öldrickandet, jag försökte hålla jämna steg med mina half pint cider. Och vatten. Men DET skulle jag inte beställt! Att dricka varannan vatten här ses som något mycket konstigt och är i princip INTE okej. Det talades om straff och annat. Well, vi gick till en klubb och till min glädje var det nån slags salsaklubb där! Liveband och allt. Jag fick ta några turer och de andra hängde i baren och ölade vidare. Det var mest colombianer där och därmed colombiansk salsa, vilken skiljde sig lite från den kubanska jag lärt mig. Men gick väl hyfsat ändå! Sen bar det vidare till nästa ställe, mycket turister och 18-åringar och ett brötigt dansgolv i en svartmålad lokal med klibbigt golv och dunkel belysning. Mina vänner dansade glatt till Bon Jovi och Last Christmas a la technoversion(!?). Jag blev väskpassare i slutet och kände mig ganska redo att åka hem. Till slut fick jag dra Olivia från dansgolvet där hon regerade och vi satte oss i en taxi. På vägen hem blev vi invinkade av polisen!! Fick stanna och vår förare åkte dit för speeding, han hade kört 80 där det var 60. Det blev lite argumenation mellan föraren och polisen och vi satt tysta där bak och det hela var lite läskigt. Fick vänta ett bra tag innan han fick sin bot och kunde köra vidare. Polisen tog även våra uppgifter som vittnen, ifall det skulle drivas till court, då vi kan bli tvungna att vittna. Kommer med största sannolikhet inte bli aktuellt men det hela kändes lite dramatiskt. Polisen pratade med den bredaste aussie-dialekten och lät riktigt arg på chaffisen..


Här är lite svajiga bilder (tagna med min eminenta mobilkamera) på villaområdet där Gabi bor. Ganska flott må jag säga. Många nybyggda hus och blänkande bilar.




Gav mig ut på en ensam powerwalk och fick koncentrera mig på gatunamnen för att inte gå vilse i det snirkliga backiga området, där allt ser ganska likadant ut. Det känns som man är ute i djungeln när man går här. Fåglar som låter som apor. Kråkor (eller nåt liknande) stora som rovfåglar med mycket konstiga läten. Det är ett ständigt kvittrande, tjutande och prasslande i träd och buskar runt om. Träd som jag mest sett i disneyfilmer, nya dofter, en sol som steker samtidigt som vinden är på gränsen till småkall. Det är ungefär 18-20 grader på dagarna här. På kvällarna blir det kallt och Olivia förundras över min frusenhet "du kommer ju från kalla Sverige för sjutton!" Hon hoppar själv runt i linne även på kvällarna.

Nu ska jag se ett avsnitt av Våra vänners liv och sen hoppa in i duschen. Sen blir det nog dags att plocka fram outfit till ikväll. Olivia sa att OM vi ska gå ut så kommer vi förmodligen gå till ett fancy ställe och hintade om att man måste klä upp sig. Hon var orolig att jag inte skulle komma in med mina röda converse igår på det fina salsastället, men det gick bra. Men ikväll...blir det heels och inget annat.

Kram kram

No comments:

Post a Comment