Friday 26 August 2011

Rugby experience

Igår var det underbart väder, riktigt varmt och vindstilla. Idag regn igen. Men det är lite skönt, då kan man sitta inne och plugga utan att längta ut alltför mycket. 

Ska skriva en analys till Inter-cultural management-kursen. Handlar om hur kulturella skillnader uttrycker sig i ett joint venture-företag mellan Korea och USA. Olika företagskulturer och olika sätt att se på makt, kvinnor, tid och massa mer. För det kan ju vara rätt stora kulturella skillnader mellan länder. Bara i min tutorial häromdagen när vi diskuterade kvinnliga expatriates, alltså personer som skickas från sitt företag att arbeta på en filial i ett annat land. Och diskussionen var hur mycket man ska anpassa sig till det andra landet. Vi hade ett case där en kvinna från USA (tror jag) skulle skickas till Mellanöstern men problemet var att de där inte var vana vid kvinnliga managers. Och att det kunde vålla problem. Skulle man skicka kvinnan (som var mest lämpad för uppdraget) och vad är positivt och negativt med kvinnliga expatriates? Och i denna diskussion dök det upp väldigt många  åsikter om att "jaa men det behövs ju kvinnor för att de kan organisera och de är bra på det känslomässiga". Här generaliserar vi hej vilt! Alltså Sverige sägs ju vara ett av världens mest jämställda länder, vilket jag brukar se som sanning med modifikation men ur detta perspektiv och sammanhang kan jag faktiskt hålla med om det. Kanske är det för att folk är så unga här men också att många studenter kommer från länder som är präglade av patriarkala maktstrukturer. Och hierarkiska företagsstrukturer såväl som samhällen. Och att många inte uppmuntras att tänka kritiskt. Att ifrågasätta läraren är respektlöst och kan leda till dåliga betyg. Såna tendenser märks i klassrummet tyvärr. Jag blev lite upprörd inombords av denna ensidiga bild av kvinnligt och manligt. Men men.

Annars är jag relativt back on track. Har kört yoga och bodypump denna vecka på gymmet. Rör mig som en stel pensionär efter det där pump-passet, har haft fruktansvärd träningsvärk! Försöker gå bort den med mina nya Stella-skor.



Mitt LCHF-projekt går bra. Det är ju så skönt att hålla sig mätt så länge. Har inte alls samma panik-blocksockerfall-attacker och behöver inte längre gå runt med väskan full av bananer. Inte haft huvudvärk eller några symptom som man kan få. Den största utmaningen är omvärlden. Dels folks reaktioner och åsikter, det provocerar folk att dissa kolhydrater. Det är så inbankat i oss att de är livsviktiga. Men jag tror inte de är det efter allt jag har läst. Vi får väl se.. Det är också sjukt svårt att gå ut och äta och "ta nåt i farten", ingen snabbbmat är LCHF-anpassad. Och det är svårt att hitta helt naturliga råvaror i affären också, allt är bara light, fat free, till och med olivolja! Fettrenden har definitivt inte kommit till Australien. Fick spendera otaliga minuter framför majonäshyllan för att hitta en någorlunda naturlig variant bland alla hundratals lightvarianter. Och socker, det är ju socker i allt! Så ja, lite utmaning är det men rätt kul ändå. Igår gjorde jag egen coleslaw och köpte räkor. Men precis när jag hade beställt över disken så såg jag på skylten att räkorna var producerade i Thailand! Här står man naiv och tror att man köper färska guldkust-räkor men icke. Och de visade sig vara sjukt äckliga. Så jag fick slänga. Måste hitta en ordentlig fiskaffär. 


Japp och igår var jag på min första rugbymatch! Australien mot Canada. Mycket intressant upplevelse. För det första var bara en sida av läktaren publikfylld, alltså väldigt tomt och för det andra så var det den tystaste publik jag hört. Folk nästan viskade, det kändes mer som man satt på biblioteket än på en match. Och detta spel.. alltså det händer ju inte så mycket. De bara bucklar på varann och ligger i stora högar och sliter i bollen. Nja, inte min grej men nu har jag testat. 





Detta var dock coolt. Dålig bild men de lyfter ju upp en spelare i luften för att han ska kunna fånga bollen. Imponerande och lite balett/cheerleader över det. 

Efteråt var vi ett gäng som gick och käkade på Charlies i Surfers.



Tror jag hade min första släng av hemlängtan i torsdags. Hade en lång dag i skolan med tutorial till 21. Allt kändes bara tungt och jag funderade mycket på vad jag vill få ut av min tid här. Drömde mig bort lite till Sverige. Tänkte på Norrland och berget. Tjärn. Och hade nog bara behövt en kram. 

LOVE



No comments:

Post a Comment