Wednesday 10 August 2011

Hjärta Main Beach

Hello! Det är kväll och grabbarna har pokerkväll i köket. Jag har grötat ner mig i mina böcker; Negotiation och International HRM. Inte jättemycket som fastnade men känns ändå bra. Idag hade jag inga lektioner men var till uni för att skriva ut massa saker och försöka plugga lite. Hann skriva ut ett par saker innan skrivarsystemet la ner. Satte mig och fick förberett morgondagens tutorial. Ett case om ett amerikanskt företag som ska sända en anställd till Sverige för att styra upp management-grejer som inte funkar så bra. Haha. Skulle analysera utvalsmetoden för denna speciella uppgift och ge egna exempel på hur man skulle kunna förbättra den. Det var nästan så den där 15-nånting-punktlistan från tentan dök upp. Nej men kompetensbaserat blev svaret på mycket i alla fall. Märker verkligen hur präglad jag är av mitt HR-perspektiv. Igår hade jag tutorial i CSR där vi diskuterade ett etiskt dilemma, en kille som jobbade i en bar och var missnöjd med hur chefen behandlade honom, och hur han erbjöd sin polare "kraftigt reducerade priser" i baren. Var detta rätt eller fel? Och så vidare. Jag slängde in lite motivationsteori och ansåg att om man inte blir sedd, aldrig får positiv feedback eller förstår att man bidrar med något bra i företaget så blir man missnöjd och mindre motiverad och i sin tur möjligen illojal mot sin chef/arbetsplats. Och det var därför han inte brydde sig om att baren förlorade lite pengar på att ge bort öl. Jag pluggar ju med folk med massa olika inriktningar och märker att allt genomsyras inte av HR hela tiden, men att det faktiskt har fastnat ett HR-tänk i mitt huvud efter två år på programmet. Det är lite kul och fascinerande. 

12-dollarstennisracket. Skönt att kunna skylla på det när bollarna går kors och tvärs. Eller bara flyger förbi mig. 


Var ute på en morgonpromenad häromdagen och det är så himla fint här! Jag blir helt lycklig när jag kommer fram till stranden och inser att jag bor här nu. Att vakna upp till detta, att promenera en tyst morgon och möta rika tanter i hatt och Gucciglajjer, joggande lifeguards och powerwalkande quinns. Det är fint det. Hoppas bara att jag snart blir befriad från denna förbannelse till förkylning (inne på 4:e veckan) så jag kan speeda upp tempot lite.











My home.




Idag var vi på indisk restaurang tvärs över gatan, de har nån deal att alla curries kostar 10 dollar innan halv sju. Var himla gott och trevligt!

Palak Paneer och Butter Chicken och Naaaaaaan.



I morgon bitti väntar en walk, sen har jag skola från 12 till 21. Nu sömn!

Stor kram till er!

2 comments:

  1. men vad fint, hjärtat! jag mycket glad din skull.

    ReplyDelete
  2. Du bor verkligen i paradiset, helt magiskt!! Jag önskar jag kunde komma och hälsa på dig men jag vill ju inte vara ifrån barnen allt för länge och flyga till Australien med mina pluttar känns som en mardröm.

    Om 1 vecka åker mamma, barnen och jag till Spanien och det ska bli såååå skönt och mysigt! Här hemma känns det som att sommaren redan är slut...det regnar och blåser riktigt skitväder och jag är absolut inte färdig med sommaren.

    Massa kramar  Cia

    ReplyDelete