Tuesday 19 June 2012

Vad är HRODCAP?

Du kanske har hört mig prata om CAP och sett taggen #HRODCAP på Twitter. Så vad är det egentligen? Ja, något med HR kan man ju lista ut. HRODCAP är HR On Demands Career Accelerator Programme. Ett program som löpt nu under våren där åtta drivna HR-studenter från olika delar av Sverige fått möjligheten att få ny input, kunskap, perspektiv och boost inför arbetslivet. 10 tillfällen bestående av föreläsningar/case/diskussioner samt mentorsträffar går nu mot sitt slut och idag åker alla vi CAP:are ut till Marstrand för att möta upp hela HROD-gänget och "examination" står på schemat, eller "ha avslutning", kanske är mer passande. Hoppas slippa tenta i alla fall ;) 

Vi har under programmet diskuterat många intressanta områden inom HR och jag tänkte ta upp några av dessa på bloggen framöver. Programmet har för mig gett ytterligare en dimension av många HR-frågor, nya sätt att se på ledarskap, kultur, löner mm. På Personalvetarprogrammet i Göteborg har vi inte haft någon praktik. Jag har verkligen saknat en förankring i arbetslivet, en kontakt med den så kallade "verkligheten". HRODCAP är ingen praktik men det är en utbildning som är förlagd på en inspirerande HR-arbetsplats och föreläsarna och mentorerna är mitt i det moderna HR-arbetslivet. Det har stillat behovet av den där verklighetskontakten. Att få annan input än universitetet, som enligt mig ibland kan vara lite väl teoretiskt och inte tänker utanför boxen alla gånger. 

HRODCAP är till för sistaårsstudenter på HR-program men också de som studerar ekonomi. Om (eller när) det går av stapeln nästa år igen skulle jag verkligen rekommendera att söka. Detta är en unik chans. En helt gratis utbildning och kanske det viktigaste, ett möjlighet att utöka ditt professionella nätverk. Vi CAP:are är just nu lite utspridda i landet men jag hoppas verkligen att vi kommer fortsätta träffas nu efter CAP. Boosta varandra och utbyta idéer och erfarenheter. 




Första dagen. Då utsätter Jacob oss för photo shoot :)




Utsikt från kontoret.


Nu måste jag packa det sista, sedan blir det in till centralen för att planera det sista av spexet som vi CAP:are fått uppdrag att styra upp. Eller "underhållning" som det uttrycktes. Å vilken underhållning sen, oj oj håll i hatten HROD!

På återseende.

Vill ni följa detta Marstrandsäventyr så kommer nog lite uppdateringar på Twitter och Instragram (alias Personalvetaren).

No comments:

Post a Comment