Monday 5 March 2012

Pustar ut

Tenta skriven.
Jag andas ut.
Men känner mig tom.
Tom och glad.
Dricker ingefärsvatten.
Hinkar kaffe.
Städar upp ett tenta-hem.
Lyssnar på fredagsmusik.
Och låter måndagssolen stråla in genom fönstret.
A-n-d-a-s lite till.

Universitetet.
Ja, det finns mycket att säga.
Det här med att sitta i tre timmar och pressa ur sig checklistor för förändringsarbete.
Begrepp hit och dit.
Värderingar inom det här och det här perspektiv.
Ösa ur sig allt man kan om organisationsförändring.
Och organisationskultur.
Och diffusionsmodellen.
Och översättningmodellen.
HUR ska detta hjälpa mig i arbetslivet?
Hur ska jag ens komma ihåg dessa checklistor?
Används över huvud taget dessa teorier och listor i det verkliga HR-arbetet?
Jag tycker att denna kurs varit bra och tror absolut att teori är viktigt.
Bra redskap att ha med sig
Men att examineras på detta sätt.
Att tömma ur sig allt på ett papper som ska rättas.
Hur lärande är det?
Kan man fråga sig.

No comments:

Post a Comment