Thursday 22 March 2012

Håll i hatten Stockholm!



Trodde jag lyckades få till en lite finare lila nyans idag men på bilden ser den mer grå ut. As usual. Denna spirulina som ställer till det. Men inbillar mig att den gör gott. Halsont försvunnit och energi återfunnen. Dock dras jag med nån slags spänningshuvudvärk sedan tre dagar. Brukar sällan ha ont i huvudet. Kanske släpper imorgon klockan 16, när sista hemtentan är skriven.



Idag är det vårsol ute och jag ska snart sätta mig på tåget mot Stockholm. Häng med bror (eventuellt bröder) och reunion med Australien-vänner står på schemat. Jag har sett fram emot denna helgen länge! Tänker att helgen kommer bestå mycket av musik på olika sätt, okynnesshopping, vin ur låda och massa dans. 

Ska passa på att träffa en personalvetarstudent från Stockholm också som jag "lärt känna" via Twitter. Älskar sociala medier och vilka öppningar och möjligheter de ger. Möten med människor man annars inte hade vetat om. Nya perspektiv. Input. Nya vänskaper. Jag är uppe i 1387 tweets nu och jag tänker fortsätta kvittra på. Igår hade vi intressanta diskussioner under hashtagen #hrsve - mycket relaterat till Uppdrag Gransknings reportage om klädjätten Zara och hur rutten personalpolitik de har och hur de utövar ett ledarskap som kan liknas vid "management by fear" enligt Josefsson. Olyckligt. Och jättebra att det kommer upp. Jag har under mina ungdoms år varit aktiv i Röda korsets ungdomsförbund och gruppen för Rättvis Handel, genom vilken jag blev engagerad i nätverket Rena Kläder, som vill uppmärksamma och förbättra arbetsvillkoren för textilarbetare i låglöneländer (Asien mest). Ett otroligt viktigt redskap i arbetet att förbättra kassa arbetsvillkor och orättvisor är konsumentmakt. Om vi konsumenter visar vilka krav vi ställer på företagen vi handlar av så är de tvungna att anpassa sig för att behålla oss som kunder. Zarapersonalen jobbar inte i textilfabriker i Kina och arbetsförhållandena kanske inte kan jämföras helt rättvist. Men ändå, en fruktansvärd psykosocial arbetsmiljö där anställda blir kränkta och mobbade. Där man inte får säga sin åsikt. Då tycker jag att samhället ska säga sin åsikt. 

Nu ska jag rafsa ihop det sista. Gör ett vågat move och lämnar ullkappan hemma och medtager endast skinnjacka. Det ÄR vår. 




No comments:

Post a Comment