Wednesday 4 April 2012

Möjligheter

Livet snurrar.
Jag bestämmer.
Så känns det just nu.
Så många positiva saker händer i mitt liv.
Och det handlar inte om tur.
Eller nån högre makt.
Utan nyfikenhet.
Lite driv.
Och självförtroende.

Blev inspirerad av TED-föreläsningen där en kvinna förklarar varför vi behöver fler kvinnliga chefer. Hon säger mycket klokt, kika själva. Men jag fastnade för en sak som jag tror mig ha sett i min närhet. Att när män lyckas med något eller har flyt i livet så klappar de sig själva på axeln och förklarar framgången med att de är så jäkla bra helt enkelt. När kvinnor lyckas med något svårt förklarar de framgången med externa faktorer, som att de haft tur eller bra folk har hjälpt dem. Det blir problematiskt på många sätt när kvinnor inte tror på sin egen förmåga i arbetslivet, i organisationer. Hur ska kvinnor som inte "tar för sig" eller tror på sina egna styrkor hamna i toppositioner och i ledningsgrupper?



Idag fick jag ett glatt besked, bra betyg på senaste tentan. Och därmed en kurs avslutad, vilket betyder fullt fokus på uppsatsen. Sedan kom ännu ett mycket fint besked; jag är en av 8 som blivit antagen till HR ON DEMAND:s Career Accelerator Programme som börjar i slutet av april! Känner mig så otroligt glad och ser verkligen fram emot att träffa de andra deltagarna - och HROD. Hoppas på en bra skola, goda möjligheter för framtida karriär och många nya kontakter.

HROD

Sen fick jag visst en lägenhet nyss också. Dubbla antalet kvadratmeter, självklart på rätt sida stan. 

Mamma sa att jag borde köpa en trisslott. Henke sa at jag borde köpa aktier. Well, om vi ska hålla oss ifrån den här "tur-myten" så kanske jag inte ska göra något. Utan bara vara glad över allt bra. Unna mig en Con Amor lunch imorgon med min bror möjligtvis. 

4 comments:

  1. heja dej bästaste anna!

    ReplyDelete
  2. Wiihh! Lycklig för dig

    Vi får fira snart i vårsolen!

    ReplyDelete
  3. Gött grattis skönt med lite flyt!

    Kramar kusin Cia

    ReplyDelete
  4. Tack alla och kram på er!

    ReplyDelete