Tuesday 9 April 2013

QR-koder överskattat?

QR-koder har ju funnits länge men fått ett uppsving (i alla fall i Sverige) de senaste åren. Scanna och få mer information. Scanna och tävla. Scanna och se var produkten är tillverkad. På ett sätt ett briljant verktyg/komplement i marknadsföring. Men finns det inte en övertro till denna kod?! Tycker mig se dessa överallt i alla möjliga sammanhang, har det gått inflation i QR-koder tro?

Själv har jag inte lockats av dessa svartvita mönster än, jag har inte känt något behov. Jag tror aldrig jag sett eller hört någon som använt sig av denna kod i vardagen bland mina (relativt digitaliserade och socialt mediala) vänner heller.

I spårvagnen finns ju reklamskyltar uppsatta. Ganska högt upp, i skarven där väggen slutar och taket börjar. Något universitet annonserade nyligen där. Kort text (eventuellt bild) OCH en QR-kod. Då känner jag - tänker de att jag som passagerare på spårvagnen ska sitta där och snegla på denna skylt, känna mig NYFIKEN, tänka att jag nog vill plugga och sedan ställa sig upp, knö mig fram till skylten, luta mig över andra resenärer och sträcka upp min telefon mot taket för att scanna denna kod och sedan läsa mer - och börja plugga..?

Är det så vi tar beslut? Är det så vi låter oss inspireras? Är det så vi beter oss på spårvagnen? Väldigt märklig kanal att använda QR-kod i enligt mig.

Men om de används i rätt kanal vid rätt tidpunkt så tror det det kan underlätta massor för mig som kund samt inspirera, väntar spänt på när detta ska ske.

Är QR-koder en del av er vardag?







No comments:

Post a Comment